منتديات الأحباب
انت غير مسجل بالمنتدى ... يرجى التسجيل
منتديات الأحباب


 
الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخول  
انتبهوا : اليكم الخبر السار انتهينا تقريبا من منتدانا الجديد www.internetgate.info يمكنكم الأن البدء مع الناس الأخرين فى المشاركة بالمواضيع و الأراء
قريبا جدا سننشأ على الموقع جزء مخصص للفيديوهات كمثل YouTube بل افضل فى التصميم و بعد بنائه تستطيعون بعدها رفع فيديوهاتكم

شاطر | 
 

 الشات ادب ... مش هز كتاف

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
RonyGirl
مشرف
مشرف


انثى
عدد الرسائل : 491
العمر : 25
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 13/07/2008

مُساهمةموضوع: الشات ادب ... مش هز كتاف   الخميس أغسطس 28, 2008 7:46 am

امبارح و انا قاعدة بشيت مع واحدة صاحبتى
فاجاءة جالى تليفون فا كتبتلها
برب !!

و بعد ما خلصت التليفون اكتشفت انها كانت بتكلمنى
و اخر حاجة كتبتها كانت
رنا هوا انا بكلم نفسي ...انتى روحتى فين؟

و ادركت انها مفهمتش يعنى ايه
برب
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

و فى نفس الزمان و المكان
قالتلى لحظة يا رنون علشان ماما بتنادينى
رديت عليها قلتلها
تيت
و جاتلى حالة دهشة لما ردت عليا قالتلى
ايه ده انتى بتشتمينى ولا ايه؟؟؟؟؟؟

و هنا عرفت انها باااااااااااااااااااااظت و خربت بمعنى الكلمة

كل الى اقصد انى اوصله ان مش دايما الى انتا بتعمل شات معاه فاهم كل كلامك
ممكن يهاودك و هوا مش فاهم الخيارة من كوز الدرة

و كلامى دلوقتى موجة للى مش فاهم الخيارة من كوز الدرة
الشات ده فن تعاااااااااامل
و يا ريت لو انك تتعلمه علشان محدش يضحك عليك

اهم حاجة فى فن الدردشة او الشات
هيا الذوق
زى ما بتتكلم مع حد اول مرة تكلمه فى الطبيعة
اكيد بتكلمه بذوق و احترام
و فى ناس كتير بتحب ان محدش ياخد عليها من اول او تانى مرة
لازم تعمل حساب ده

و اكيد انتا هتاخد بالك من طريقة معملته معاك
و ديما امشي بالمثل الى يقول
عامل الناس كما يحبوا ان يعاملوك

يعنى متعملش خد مخدة و خد مداس
متدلقش على حد الا اذا كنت عارفه كويس
اما بقى لو عايز منه خدمة فا ربنه يعينك و يعينه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

و صلت لاخر نقطة و هيا الاهم

الاختصارات
الى معظمنا مش فاهمها و ماشي مع الرايجة وخلاص

و الاختصارات هيا كلمات بنستخدمها علشان نعبر عن حاجة معينة
زى الترحيب الوداع.......... الخ

هذي الكلمات منتشرة في الانترنت وبرامج المحادثة

كثير منا يستخدم هذي الكلمات من غير مايعرف ماهي معناها

وهَّـــــــيَــــ ... >>>


( لول )

وتعني :يضحك بصوت عالي

.LOL
وهي أختصار لجملة

( Laugh Out Loud )


( برب )

وتعني : سأعود قريبا

.BRB
وهي أختصار من

( Be Right Back )


( تيت )

تعني : خذ وقتك


TYT
وهي أختصار من

( Take Your Time )

( ولكم باك )

تعني : اهلا بعودتك
وهي أختصار من


( WelcomeBack)


( باك )

تعني :

رجعت Back


BTW = By The Way - على فكرة.


FYI = For Your Information - لمعلومتك.


OMG = Oh My God - ياربي.


ATW = All The Way - للنهاية او بتعبير مجازي : بدون تفكير.


FTW = For The Win - بتعبير مجازي : شيء بيفوز بالنهاية.


IMO = In My Opinion - برأيي.


IMHO = In My Humble Opinion - برأيي المتواضع.


BMW = Banned Man Walking - بالتعبير المجازي : عضو مصيره الطرد


rofl or roftl = rolling over the floor laughing ( رايح فيها ضحك )


ty= thank you ( شكرا )


yw= your welcome( اهلا بك )


fgs= for god sake ( يعني ما يصحش إللي حصل . الواحد يكون معصب لما يقولها )


su= shut up ( اسكت )


حاجة كمان بقى قبل ما امشي
اختصارات الحروف
او الفرانكو ارابو
الى برضو معظمنا مش بيفهمه
يعنى ممكن اكتب لحد
2ana mosh 3arfa 2enti to2sodi eh
و اتفاجا انها بتقرها
اتنين انا مش تلاتة ارفا اتنين انتى تو اتنين سودى ايه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حاجة تموت من الضحك

و علشان مبقاش حرمتكوا من حاجة
الاختصرات كلها اهيه تحت

.. ₪ ـهــذـهـ آـخــتــصـآـرآـتـ آلـحــرـؤـفـ


7 = ح

5 = خ

9' = ض

6 = ط

'6 = ظ

q" or 8 = ق

3 = ع

'3 = غ

2 = ء


..


_________________


خايفة اكون عايشة فى كدبة...و من حلاوتها خلاص صدقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
tito_gogo1
عضو
عضو


ذكر
عدد الرسائل : 165
العمر : 28
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 07/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الخميس أغسطس 28, 2008 10:07 am

شكرا ليكى

بجد انا استفدت كتيييييييييييييييييييييير

مشكورة جدااااااا

تقبلى مرورى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
RonyGirl
مشرف
مشرف


انثى
عدد الرسائل : 491
العمر : 25
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 13/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الخميس أغسطس 28, 2008 10:22 am

شكرا لمرورك يا تيتو

_________________


خايفة اكون عايشة فى كدبة...و من حلاوتها خلاص صدقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
cindbad
مشرف
مشرف


ذكر
عدد الرسائل : 791
العمر : 26
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 19/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الخميس أغسطس 28, 2008 10:41 am

ميرسي علي الكورس يارنون
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
RonyGirl
مشرف
مشرف


انثى
عدد الرسائل : 491
العمر : 25
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 13/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الخميس أغسطس 28, 2008 10:48 am

انا فى الخدمة

بدى دروس خميس و جمعة الحصة بعشراية

محدش عايز؟

_________________


خايفة اكون عايشة فى كدبة...و من حلاوتها خلاص صدقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
3abla
عضو جديد
عضو جديد


انثى
عدد الرسائل : 8
العمر : 26
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 28/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الجمعة أغسطس 29, 2008 5:21 pm

فعلا توبك جميل. وشيك العنوان اوى عجبنى موووووووت Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
RonyGirl
مشرف
مشرف


انثى
عدد الرسائل : 491
العمر : 25
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 13/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الجمعة أغسطس 29, 2008 5:59 pm

شكرا لمرورك يا بلبلتى

و زى ما قلتلك

الكورسات خميس و جمعة

_________________


خايفة اكون عايشة فى كدبة...و من حلاوتها خلاص صدقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Elde7de7
ادارى
ادارى


ذكر
عدد الرسائل : 466
العمر : 24
مستوي الانذار : 0%
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 11/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: الشات ادب ... مش هز كتاف   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 9:57 pm

بجد موضوع جميل ويارييت الناس كلها تقراه لان وانا بتكلم مع اصحابى بالاختصرات دى مبيفهمونيش وبالذات كلمة

تيت

_________________





lol! I`m Back lol!



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.newg.297m.com/
 
الشات ادب ... مش هز كتاف
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات الأحباب :: «®°·.•¸°§ تعارف ودردشة §°.•¸.°®» :: دردشة وفرفشة-
انتقل الى: